Műszaki Földtudományi Kar
Miskolci Egyetem
2021. 04. 28.
Andrea Koleszár
A MOL célja, hogy a körforgásos gazdaság meghatározó szereplője legyen a régióban

2020 rendkívüli év volt: a koronavírus sokkolta a világot, a gazdasági válság újraírta az üzleti terveket, a klímaváltozás pedig az első számú problémává lépett elő. A nemzetközi fenntarthatósági célkitűzések egyre ambiciózusabbak, miközben a globális energiaigény is folyamatosan nő. Ez a helyzet sokkal hatékonyabb és fenntarthatóbb működést kíván az energiaipari szereplőktől. A MOL-csoport felismerte a helyzetet: 2021 februárjában magasabb sebességi fokozatra kapcsolt, és a felgyorsult gazdasági, társadalmi folyamatoknak megfelelően frissítette a stratégiáját. 

A Shape Tomorrow 2030+ stratégia egy nagyon fontos célkitűzésre épül: a MOL-csoport vezető szerepre készül a közép-kelet-európai régió körforgásos gazdaságában. Ez azt jelenti, hogy a vállalat a jövőben is folytatja az alaptevékenységeit, de a termékeit sokkal fenntarthatóbb módon állítja elő: alapanyagként és energiaforrásként tekint mindenre.  A MOL-nak a műanyag újrahasznosítás mellett a szén-dioxid tárolással is komoly tervei vannak, de terjeszkedni szeretne a kiskereskedelmi és mobilitási szolgáltatások területén is. Finomítóit új technológiákkal fejleszti, a közlekedést alacsony szén-dioxid-kibocsátású üzemanyagokkal látja el, elektromos töltőállomás-hálózatát pedig tovább bővíti. A vállalat a nemzetközi célkitűzésekkel összhangban komoly fenntarthatósági célokat fogalmazott meg: 2030-ra 30%-kal csökkenti széndioxid kibocsátását, 2050-re pedig karbonsemlegessé válik.

„Beruházásainkat az Európai Unió fenntartható finanszírozási elvei szerint valósítjuk meg, és csak a következő öt évben 1 milliárd dollárt fogunk költeni fenntarthatósági projektekre. Fejlesztéseinkkel belépünk a körforgásos gazdaságba; a hulladékgazdálkodásba és a szénhidrogén tárolásba, de meghódítjuk az alternatív üzemanyagok és közlekdési formák piacát is.  Egyszerre szeretnénk választ adni a társadalmi és a környezeti kihívásokra, de ehhez az kell, hogy az energiaátmenetet okosan csináljuk, és hagyományos üzleteinkből teremtsük meg a zöld átmenet fedezetét” – mondta Ratatics Péter, a MOL Magyarország Ügyvezető Igazgatója.

A MOL útja a fokozatos átalakulás, ami mindhárom hagyományos üzletágának jövőjét meghatározza. A Downstream, az Upstream és a Fogyasztói Szolgáltatások üzletágak mind döntő kihívásokkal és egyre élesedő versennyel néznek szembe, de a 2030+ stratégiával a MOL arra törekszik, hogy 30 év múlva is a piacon legyen, mint a régió legerősebb, legversenyképesebb vállalata.

2020 egy másik fontos tanulsággal is szolgált a vállalat szerint: a tudásmegosztás, az okos munkaszervezés és az együttműködés az agilis, ellenálló és hatékony vállalat hajtóerői. Az energiaiparnak új technológiákra és kompetenciákra van szüksége, a MOL-csoport ezért nagyon komolyan veszi a tudományos élet és az oktatás támogatását.  Kiemelt figyelmet fordít a stratégiai egyetemekkel kötött együttműködésekre, a duális képzésekre és a tehetségek felkarolására is. Frissdiplomás programja – a Growww – 15. éve várja azokat a fiatal pályakezdőket, akik formálni szeretnék az energiaipar jövőjét. A jelentkezési időszak idén április 30-ig tart, a 12 hónapos program, amely teljes munkaidős állást és szerződést kínál, ősszel veszi kezdetét.

Bővebb információ: https://molgroup.info/hu/strategia-2030